man in brown and white plaid dress shirt and yellow hard hat holding black and orange

Marknadsföring för elektriker – 16 tips att testa för att få nya kunder!

Som elektriker kommer många uppdrag per ”automatik”, eller åtminstone kan det kännas så.

Att bygga varumärke och kännedom är viktigt för att vara ”top-of-mind”, det vill säga vara det elföretag som får samtalet när kunderna behöver ens tjänster.

I den här texten har jag skrivit ihop 16 marknadsföringstips för elektriker som vill få marknadsföringen i skick och prova något nytt.

Trevlig läsning!

Marknadsföringsidéer för elektriker

Här är en lista med marknadsföringsidéer för elektriker:

  1. Lokala onlinekataloger
  2. Engagemang i sociala medier
  3. Självstudier för DIY-video
  4. Lokala workshops
  5. Refereringsprogram
  6. Reklam på fordon
  7. Nätverka
  8. Reklamblad och broschyrer
  9. E-postnyhetsbrev
  10. Case och referenser
  11. Skapa budskap med trottoarkritor
  12. Flash Mob Light Show
  13. Glow-in-the-Dark Night-flyers
  14. Pop-up: Elsäkerhetsbås
  15. Elektriska trottoarvägar
  16. Sponsra ett glödlampsbyte

1. Lokala onlinekataloger

  • Lista ditt företag i lokala annonskataloger som Google My Business, Yelp och Gulasidorna.
  • Inkludera korrekt kontaktinformation, tjänster och kundrecensioner. Kom ihåg att hålla informationen uppdaterad.
  • Förbättra synlighet och trovärdighet online, särskilt med betygssystem och ”stjärnor”.

2. Engagemang i sociala medier

  • Skapa konton på plattformar som Facebook, Instagram och Twitter.
  • Dela tips, säkerhetsinformation och projektfoton. Intervjua kunder och personal för att fylla kanalerna med personligt innehåll.
  • Interagera med följare och svara snabbt. Inkludera en meddelandetjänst, till exempel Whatsapp eller Messenger, så att de kan ta direkt kontakt med företaget också den vägen.

3. Självstudier för DIY-video

  • Skapa korta videosjälvstudier om arbetet som elektriker.
  • Dela på YouTube och sociala medier.
  • Placera dig själv som en expertresurs och berätta vad man som privatperson kan och inte kan göra på egen hand.

4. Lokala workshops

  • Erbjud kostnadsfria elsäkerhetsworkshops.
  • Var värd vid samhällscenter eller i samband med lokala evenemang.
  • Utbilda och få kontakt med potentiella kunder på ett mjukt och ickesäljande sätt.

5. Skapa ett refereringsprogram

  • Uppmuntra hänvisningar från befintliga kunder.
  • Erbjud en lite bonus eller en extra tjänst om de rekommenderar en kontakt som sedan blir en kund.
  • Framhäv din nöjda kundbas och inkludera gärna citat och bra case.

6. Reklam på fordon

  • Förvandla din bil till en skylt som rör sig. Använd kreativ reklamtejpning för att nå ut med er logotyp och ert budskap.
  • Visa din logotyp, kontakt och tjänster. Inkludera en QR-kod som kan gå direkt till er hemsida eller till din e-postadress.
  • Få synlighet när du är på språng. Men kom ihåg att sköta dig i trafiken, annars blir det dålig reklam för företaget…

7. Nätverka

  • Gå på lokala affärsevenemang och mässor. Idrottsföreningar brukar vara duktiga på att skapa sponsornätverk med många lokala företag samlade på en och samma plats.
  • Få kontakt med potentiella kunder och partners. Bjud på gratis tips för att bygga kontakter.
  • Skapa relationer och våga vara långsiktig; sälj inte vid första tillfället.

8. Reklamblad och broschyrer

  • Designa iögonfallande material. Det här låter enkelt, och nu för tiden är det inte så komplicerat. Anlita en lokal reklambyrå eller använd en billig webbtjänst som till exempel Canva.
  • Distribuera till lokala företag och andra organisationer.
  • Nå din målgrupp eller dina befintliga kunder också genom att skicka ”god jul”-hälsningar eller andra typer av direktreklam.

9. Trottoarkritor

  • Skapa trottoarkritkonst för säkerhetsmedvetenhet. Dela enkla tips om elsäkerhet.
  • Inkludera din företagsinformation och QR-kod. Kanske ni ska passa på att göra en tipspromenad samtidigt?
  • Hyr en liten tältplats på torget och engagera förbipasserande.

10. Flash Mob Light Show

  • Ordna överraskande ljusvisningar offentligt. Samarbeta med en laserkonstnär för att få riktig höjd på showen.
  • Det här kan skapa kännedom om din expertis och göra showen till en snackis i stan.
  • Fånga uppmärksamhet och dela innehållet på sociala medier. Anlita en proffsfotograf om ni vill ha riktigt bra bilder och videoklipp.

11. E-postnyhetsbrev

  • Samla in e-postadresser från intresserade kunder.
  • Skicka regelbundna uppdateringar, tips och erbjudanden. Men inte på rutin, se till att skicka när ni verkligen har något nytt att berätta. Det kan vara en kampanj, en ny tjänst eller relevant företagsnyhet.
  • Behåll kundengagemanget genom att göra kundundersökningar via era nyhetsbrev.

12. Case och referenser

  • Dela case och referenser, till exempel på er hemsida eller i sociala medier.
  • Berätta vad problemet var som ni löste. Det finns garanterat fler företag som känner igen sig och vill att ni löser liknande problem hos sig!
  • Bygg förtroende genom verkliga exempel. Tänk på att citat och rekommendationer från nöjda kunder är den bästa marknadsföringen man kan få.

13. Glow-in-the-Dark Night-flyers

  • Designa flygblad med bläck som lyser i mörkret.
  • Placera dem i områden där det går eller cyklar mycket folk.
  • Skapa nyfikenhet på natten.

14. Pop-up: Elsäkerhetsbås

  • Skapa interaktiva säkerhetsdemos vid evenemang. Ta på er rollen som folkbildare och bjud på gratis tips om elsäkerhet.
  • Samla in potentiella kunder som är intresserade av dina tjänster och följ upp dem efter eventet.
  • Utbilda samtidigt som du bygger kontakter. Och glöm inte bort att det kan vara ett tillfälle att rekrytera personal, inte bara kunder!

15. Elektriska trottoarvägar

  • Skapa borttagbara stencilbanor för att göra reklam för din verksamhet.
  • Led besökarna till din företagsplats med smarta meddelanden. Kanske en skattjakt?
  • Uppmuntra delning på sociala medier där personer kan arbeta i lag för att lösa gåtor eller svara på frågor..

16. Sponsra ett glödlampsbyte

  • Var värd för ett energieffektivt glödlampsbyte, kanske hos en lokal förening?
  • Utbilda deltagarna om energibesparingar.
  • Marknadsför dina tjänster för uppgraderingar; föreningen kanske har andra sponsorer som kan vara intresserade av era tjänster.

Summering: Marknadsföring för elektriker

Det var några traditionella och kreativa tips på hur man kan marknadsföra sig som elektriker.

Ett hett tips är också att leta indpisration för hur andra branscher gör reklam. Via kinglet.se/tips hittar du gott om inspiration.

Skriv gärna upp dig på nyhetsbrevet eller här av dig direkt till mig (Om och Kontakt) om du vill ha mer inspiration!