Om du driver ett café och vill ha gratis marknadsföringsidéer för att locka nya kunder, då har dukommit rätt!
I den här artikeln har jag skrivit 20 praktiska marknadsföringsidéer som kan hjälpa dig att nå ut till potentiella kunder och öka din bilförsäljning.
Jag som skriver heter Magnus Berglund. Och även om jag just nu är marknadschef på ett industriföretag så älskar jag kreativ marknadsföring som går att göra med liten eller noll i budget.
Och kaffe. Jag gillar kaffe!
Nu kör vi igång med tipsen.
Marknadsföringsidéer för ett café:
1. Konstnärskvällar och kaffe
- Arrangera konstnärskvällar där lokala konstnärer får ställa ut sina verk. Eller en kändis från grannkommunen för den delen!
- Erbjud konstnärer och besökare specialpriser på kaffe och bakverk under eventet. Skapa en kreativ och inspirerande atmosfär med färgstarka dekorationer och musik.
- Låt barn – och vuxna! – få rita och teckna sina egna konstverk. Kanske det här plötsligt blev en hel ”konstnärsvecka” eller något som återkommer varje månad?
2. Smakresor runt världen
- Inför månadsvisa ”smakresor” där caféet fokuserar på en specifik internationell kaffesort; ena månaden är ni i Kenya, andra i Colombia och en tredje i Finland…
- Erbjud kunder en chans att prova olika kaffesorter från olika delar av världen. Låt dem sätta betyg eller skriva en kommentar; digitalt eller i en fysisk ”gästbok”.
- Skapa en resa genom dekorationer, musik och information om kaffets ursprung. Kanske det till och med kan vara läge att ringa landets ambassad för ett besök? Då får ni nog dit lokaltidningen också!

3. Bokbyte och bryggning
- Organisera en ”bokbytardag” där kunder kan byta böcker med varandra och njuta av en kopp kaffe. Erbjud en specialrabatt för kunder som deltar i bokbytet.
- Skapa en mysig läsmiljö med sköna stolar, belysning och bokrelaterad dekoration.
- Kanske finns det också intresse av att skapa en bokcirkel där flera personer läser samma böcker, och kombinera olika genrer med olika typer av kaffe eller bakverk?
4. Cafématlagningskurser
- Anordna matlagningskurser där kunder kan lära sig att tillaga enkla och goda caféfavoriter.
- Erbjud deltagarna att njuta av sina egna skapelser tillsammans med en kopp kaffe efter kursen. Skapa en interaktiv och lärorik upplevelse genom att låta deltagarna delta i matlagningen
- Kom ihåg att dokumentera eventet på era sociala medier för att få ordenltigt spridning. Kanske ni rent av ska hyra in en proffsfotograf?

5. Musik- och mikrofonnätter
- Arrangera öppna mikrofonkvällar där lokala musiker och artister kan framträda. Ett personligt tips är att börja med akustisk musik, snarare än den hårdaste rocken…
- Erbjud specialpriser på kaffe och snacks för både framträdande artister och publik. Varför inte låta artisten välja specialpris på en viss bakelse, smörgås eller dryck under den veckan som uppträdandet ska ske?
- Skapa en stämningsfull atmosfär med musikrelaterad dekoration och belysning. Ring lokaltidningen i god tid innan spelningen. Bjud in några lokala influencers om det finns sådana.
6. Temaveckor
- Inför temaveckor med olika kaffesorter, bakverk eller internationella kök.
- Skapa en unik atmosfär med dekorationer och musik som passar temat och locka kunder att uppleva olika smaker varje vecka.
- Exempel på teman kan vara allt från Kärlektstema (Alla Hjärtans Dag) till ”Cykeltema”, där den lokala cykelhandlaren kan vara en samarbetspartner och visa upp den senaste elcykeln inne på caféet. Om någon beställer en cykel via ditt café så kan du få en provision.

7. Kaffeabonnemang
- Erbjud kunder ett månatligt kaffeabonnemang där de får en specifik kaffesort eller en kaffedryck varje vecka.
- Skapa en känsla av exklusivitet och spänning kring vilken kaffeupplevelse de kommer att få varje gång.
- Vill du ta det till en extra nivå kan du skicka kaffet hem med posten, då blir det som en prenumeration hem i brevlådan (men det driver kanske inte besök till caféet).
8. Cafévärdar
- Hyr in ”cafévärdar” som interagerar med gästerna, delar med sig av kaffekunskap och skapar en välkomnande atmosfär.
- De kan även arrangera små tävlingar eller evenemang för att engagera kunderna. Kanske en spelkväll med kortspel, UNO eller Jenga?
- Extra kul blir det att ha värdar från olika kulturer, eller olika åldrar. Det går att lära mycket från ett samtal med en ”främling” som har en helt annan livserfarenhet än vad man själv har.

9. Pop-up-café
- Ordna överraskande pop-up evenemang som live-musikframträdanden, kaffeprovningar eller korta matlagningsdemonstrationer.
- Dela informationen på sociala medier för att skapa buzz och locka folk.
- Finns möjligheten att ”flytta ut” caféet på stan, till exempel på torget eller i anslutning till en fotbollscup, golfbana eller badstrand, passa på!
10. Kaffeprovningsevent
- Anordna kaffeprovningar där kunder kan lära sig om olika kaffesorter, rostningsmetoder och smaknyanser.
- Skapa en interaktiv upplevelse med provningsanteckningar och guidade smakningar.
- Låt besökarna ”samla” på olika kaffesorter i ett litet häfte, så att de kommer ihåg vad de har provat för något och vad de tyckte om.

11. Cafébokklubb
- Starta en bokklubb som möts på caféet för att diskutera månadens bok medan de njuter av kaffe och bakverk.
- Erbjud en bokrelaterad rabatt för medlemmarna och skapa en litterär gemenskap.
- Samarbeta med den lokala bokhandeln, ett regionalt förlag eller hämta en rabattkod från Adlibris eller Bokus (så kan du tjäna en liten extra peng som affiliate).
12. Caféquiz-kvällar
- Organisera quiz-kvällar där deltagarna kan tävla i allt från allmänbildning till kaffekunskap.
- Erbjud priser som rabattkuponger eller gratis kaffedrycker för vinnarna och locka till en rolig och engagerande kväll.
- Om du inte vill göra frågorna själv kan du låta cafégästerna tävla om att få bli frågemästare, se bara till att gallra bort de allra mest konstiga frågorna på förhand!

13. Kaffe och yoga
- Samarbeta med yogainstruktörer för att arrangera morgonyoga-sessioner följt av avslappnad kaffedrickande. Eller en kall smoothie för varna sommardagar, beroende på ert tema och när på året ni gör aktiviteterna.
- Erbjud rabatter för deltagarna och skapa en balanserad start på dagen.
- Konceptet går att utveckla med annat än yoga, till exempel morgonlöpning, simning i det lokala badhuset som kanske ligger nästgårds, eller någon annan populär friluftsaktivitet i din stad.
14. Virtual Reality-caféupplevelse
- Skapa en virtuell caféupplevelse där kunder kan utforska caféets atmosfär och beställa virtuella kaffedrycker. Det här kan generera nyfikenhet och dra till sig tech-entusiaster till ditt café.
- Självklart är inte VR och sådant för alla, men vem vet, i framtiden kanske VR-appar är ganska billiga att utveckla?
- Eller så bjuder du bara på kaffe via Zoom-möte, det kan vara ”lagom” digitalt att börja med!

15. Caféets egen app
- Utveckla en app där kunder kan beställa i förväg, samla lojalitetspoäng och få tillgång till exklusiva erbjudanden.
- Vill eller kan du inte utveckla en app kanske du i alla fall kan starta ett nyehtsbrev? Eller på annat sätt göra utskick och kommunicera (till exempel via Messenger på er Facebook-sida).
- En smidig app eller motsvarande kommunikationsmetod kan öka engagemanget och göra det lättare för kunderna att komma tillbaka. Speciellt att beställa i förväg kan vara bra om du har många kunder som passerar på väg till arbetet, skjutsar barnen till fotbollsträningen eller liknande.
16. Mat- och dryckespacket
- Erbjud paket med kombinerade mat- och dryckesalternativ till rabatterat pris, till exempel ”Frukostpaket” eller ”Afternoon Tea-paket”.
- Att sälja sina varor i paket eller kombinationer kan locka till större köp. Det passar också bra för kunder som är ”i farten”, till exempel till frukost innan de ska till arbetet.
- En utveckling av idén är att cafépersonalen själva kan göra personliga paket. Till exempel skulle mitt egna ”Magnus frukostpaket” innehålla en tallrik gröt, en smörgås med stekt ägg, ett glas mjölk och en bryggkaffe.

Gillar du sport förresten?
Här kommer några fler marknadsföringstips för caféer, med inriktning på just sport!
17. Idrottsevenemang på TV
- Visa stora sportevenemang som matcher, turneringar eller mästerskap på storbildsskärmar i caféet. Erbjud specialpriser på kaffe, snacks eller måltider under evenemanget för att locka supportrar.
- Skapa en spännande och sammanhållen atmosfär genom att dekorera med idrottsrelaterade rekvisita och fanutrustning. Och kom ihåg att det finns fler idrotter och tävlingar än ”bara” fotboll och hockey, kanske ni blir första café som sänder snooker-VM, fälttävlan eller någon annan sport med lojala följare?
- Glöm inte att kolla om mästerskapet behöver tillstånd för att visas på storbildsskärm.
18. Idrottsliga tema-kvällar
- Anordna regelbundna tema-kvällar där kunder kan tävla i sportrelaterade frågesporter, spel eller aktiviteter.
- Erbjud priser som rabattkuponger eller gratis kaffe för vinnarna och skapa en rolig och engagerande kväll.
- Kom ihåg mindre idrotter, kanske finns det en anrik förening på er ort som drivit upp intresse för något speciellt?

19. Samarbete med lokala idrottsföreningar
- Knyt kontakter med lokala idrottsföreningar och erbjud dem rabatter på caféprodukter för sina medlemmar.
- Sponsra evenemang eller tävlingar inom idrottsföreningen och få exponering genom deras marknadsföring.
- Bjud in föreningarna till att ha ”taktikgenomgångar” eller årsmöte i ert café. Det kan ge ringar på vattnet och göra så att personerna kommer dit ”privat” vid ett annat tillfälle.
20. Hälsosamma alternativ för idrottare
- Erbjud särskilda menyalternativ som passar idrottare och träningsentusiaster, som proteinrika smoothies, energigivande snacks och näringsrika måltider.
- Skapa en hälsoinriktad atmosfär med inspirerande dekorationer och information om näringsvärden.
- Sponsra en individuell idrottare med ett antal frukost- eller lunchpaket. Det hjälper idrottaren i dennes satsning, och du kan få exponering i idrottarens sociala medier som motprestation!

Det var alla marknadsföringstips och -idéer till caféägare för den här gången!
Läs gärna vidare om marknadsföring på startsidan www.kinglet.se, eller signa upp för nyhetsbrevet där jag delar fler tips med jämna mellanrum.
Du kan också följa mig här på LinkedIn.
Tack så länge!