Omnicom förstärker sin närvaro inom ansluten handel och detaljhandelsmedia genom förvärvet av de brasilianska byråerna Outpromo och Global Shopper. Förvärvet möjliggör etableringen av en dedikerad e-handels- och detaljhandelsmediabyrå inom Omnicom Media Group på den brasilianska marknaden.
Outpromo grundades 1999 i Sao Paolo som en byrå för shopper marketing och har sedan dess utvecklats till en ledande aktör inom varumärkesbyggande och tillväxt i en omnikommerciell värld. Med 250 experter erbjuder byrån specialiserade tjänster såsom e-marknadsföring, e-handel, social handel och detaljhandelsmedia till klienter inom bland annat livsmedel, hushållsprodukter och hudvård. Globala varumärken som Adidas, Heineken och P&G har varit kunder sedan 2014.
Global Shopper fokuserar på tre grundläggande pelare för varumärken: handel, innovation och digital transformation. Byråns över 50 experter i Sao Paolo skapar sömlösa och alltid närvarande upplevelser mellan varumärken och konsumenter inom olika kategorier, inklusive livsmedel, hälsa och skönhet, skor och elektronik.
Ricardo Franken, VD för Outpromo, och Mauricio Gallian, VD för Global Shopper, behåller en minoritetsandel i företagen och fortsätter i sina nuvarande roller.
Genom detta förvärv får Omnicom Media Group djup kompetens inom handel och detaljhandelsmedia på den brasilianska marknaden, vilket kombineras med Omnicoms expertis och teknologi för att skapa integrerade lösningar över hela handelslandskapet.
Förvärvet förväntas slutföras under tredje kvartalet och är föremål för vanliga avslutningsvillkor, inklusive regulatorisk godkännande.
Källa: Omnicom Group Inc.