Ett projekt utöver det vanliga

Ett par dagar in i februari fick jag ett mejl med ämnesraden ”Sydpolen”. Tidigare samma dag hade jag blivit uppringd av sjuksystern Johanna Davidsson. Hon planerade en expedition och ville, som så många andra, ha sponsorer. Budgeten var 7-siffrig.

“Hon är sjuksyster, lillasyster och medsyster. Som kvinnlig äventyrare vill hon inspirera fler tjejer och kvinnor att ge sig ut på tur. Men vill samtidigt inte att hon eller andra systrar ska särskiljas som tjejäventyrare.” (SoloSister)

Med jämna mellanrum blir jag kontaktad av personer som vill ha sponsring. Ofta handlar det om föräldrar till barn som tävlar i motor- eller hästsport och där barnen just tagit steget till att börja tävla runt om i landet. Varje liten kostnad som kan täckas kan göra stor skillnad.

De hittar till alltomsponsring.se och formulerar sedan, med varierad kvalitet i språk och retorik, ett nyfiket mejl om hur jag kan hjälpa dem att få sponsorer. Även en hel del skolprojekt inom Ung Företagsamhet brukar höra av sig, plus ungefär en individuell idrottare per månad i snitt.

Jag funderar ofta på att ta bort kontaktformuläret för att slippa se hur många som har ambitioner men som jag ändå inte har möjlighet att hjälpa. Men det får vara kvar. Det finns alltid lösningar.

Mina svar varierar, men det brukar i någon mån landa i att jag gärna ger tips och råd per telefon i den mån jag har tid. Gratis, förstås, för är det något de här personerna inte behöver är det fler kostnader.

Dessutom kommer framgången i deras sponsorjakt inte vara drivet av hur en sponsorkonsult som jag kan paketera eller värdera deras ”rättigheter”, utan istället kommer framgången från hur duktiga de är på att överföra sitt engagemang till någon annan – till företagen/sponsorerna.

Där kan jag ofta hjälpa till. Peppa och tipsa om fina ord som betyder samma sak som vad de redan säger, men på en marknadschefs språk.

Men tillbaka till Johanna och hennes ”lilla” projekt.

”Det är ett stort projekt som jag har rullat igång. Inte minst med att hitta sponsorer eftersom budgeten ligger på ett 7-siffrigt belopp.” (Outnorthbloggen)

Jag måste erkänna att jag inte riktigt trodde det skulle gå.

Och då menar jag inte hennes soloexpedition till Sydpolen, utan hur sponsorbudgeten skulle fyllas på tillräckligt. ”Jag kan ingenting om sponsring och jag är inte särskilt bra på försäljning, men det får jag väl lära mig.”, minns jag att hon sa när vi sågs i mars.

Vi hördes per telefon ytterligare någon gång. Jag coachade och försökte kläcka någon idé medan vi pratade. Gav kontaktuppgifter och förslag på företag att kontakta. Men mest av allt blev det nog pepp.

Innerst inne trodde jag fortfarande inte riktigt på det. Höga ambitioner är en sak, men med den tajta tidsram som också fanns (för att resan ens skulle kunna bli av) kändes det minst sagt svårt. Men det sa jag förstås aldrig till Johanna.

Och Johanna, när du nu kommer hem och läser det här, då kan du väl slå mig en signal igen och säga vilken mes jag var?

För faktum är att hon just i detta nu är på Antarktis.

Nyss såg jag en alldeles speciell reklamfilm i en av TV4:s kanaler. Jag kände igen rösten direkt och en nanosekund senare hittade jag den långa versionen. Se den.

Förutom det faktum att hon ju faktiskt är på Antarktis så ser sponsorträd och mediegenomslag rätt sjyst ut. Jag menar, Sydpolen i all ära, men sponsringen, det är ju faktiskt det som gäller… ?

Kan mina tips ha gett någonting känns det helt fantastiskt.

Allt som allt kanske jag “offrat” åtta-nio timmar. Min kanske mest välinvesterade arbetsdag det här året. Och det ger onekligen en del perspektiv…

”Det här är tolfte dagen i det här frusna paradiset. Jag avslutade precis min 8,5-timmarsdag på skidorna och kom 27,7 kilometer närmare polen.” (Blogg)

Inledningsvis skrev jag att många hör av sig och vill ha sponsring. Jag beskrev också att i många fall, nästan alla, handlar det om att kunna överföra sina ambitioner och visioner till sponsorn. Jag står fast vid det.

Men jag tror ni kan sluta fråga mig hur man gör. Fråga Johanna.

1888 skidade Fritjof Nansen över Grönland. 1911 tog Roald Amundsen sig till Sydpolen. Johanna Davidsson håller just nu på att bli första svenska kvinna som skidar solo till Sydpolen.

Johanna, jag håller varenda tumme jag har för att du kommer till (och från!) Sydpolen helskinnad. Kör hårt!

Läs mer om expeditionen och kopplingen till Vårdförbundet här och här.

Följ Johanna under expeditionen via hennes blogg och Instagram – och inte minst via GPS-positionen.

About the author

Magnus Berglund

Fristående sponsringsrådgivare och grundare av Kinglet & Co. De senaste åren har han arbetat som planner och sponsorstrateg till flera av Sveriges mest kända varumärken, tillika största sponsorer och rättighetsinnehavare.

Skriver sedan 2012 Sponsringsbloggen hos Dagens Media och krönikor hos Idrottens Affärer. Föreläsare TEDx, TEDxYouth, ICE London samt jurymedlem Gyllene Hjulet, som 2014 och 2017 utsåg Årets Bästa Sponsring och Årets Bästa Rättighetsinnehavare.

View all posts