Blogg

Skillnaden mellan gåvor, bidrag och sponsring

“Sponsring” är ett svårt begrepp, tydligen. Visst har media en tendens att röra till det – men faktum är att många också har incitament till att göra det svårt. Med jämna mellanrum brukar jag behöva definiera vad sponsring är. Jag, och många i branschen med mig, brukar då använda Sponsrings- och Eventföreningens (SEFS) definition: ”Sponsring är […]

OS egna tv-kanal är något för många att studera

Förväntningarna är höga när IOK lanserar sin gigantiska satsning på eget innehåll. The Olympic Channel är något för många att hålla koll på. Med slagdängor som “Upplev kraften i idrotten”, “Den olympiska rörelsen 24/7/365” och “När 17 dagar inte är tillräckligt” har IOK sakta men säkert smugit igång sin jättesatsning på egendistribuerat innehåll: Olympic Channel. […]

Därför blir H&M den stora OS-vinnaren

Det vore tjänstefel att säga något annat än att H&M har bäst förutsättningar att bli OS stora vinnare. Låt mig förklara varför. Hennes & Mauritz är officiell klädleverantör till den svenska OS-truppen och den sponsor som på pappret har störst chans att få ut mest av sommarspelen. Världens mest eftertraktade catwalk Skälen är flera, men […]

Hans Vestberg är det självklara valet

Sveriges Olympiska Kommitté står inför ett avgörande val när man på årsmötet den 19 april väljer ny ordförande efter Stefan Lindeberg. Valet har de senaste dagarna seglat upp som en riktigt delikat historia, med Ericssons vd Hans Vestberg i den ena skutan och RF-ordföranden Björn Eriksson i den andra. Och låt oss göra det klart […]